Catégorie 1

Zodra je een dossier hebt samengesteld met al je persoonlijke gegevens, krijg je een afspraak aangeboden. De datum en tijd worden direct per e-mail bevestigd.

Taxatierapporten worden over het algemeen betaald door de persoon die krediet aanvraagt bij de bank. Sommige banken of makelaars kunnen echter de kosten voor hun rekening nemen. Om misverstanden te voorkomen, moet duidelijk schriftelijk worden vastgelegd wie verantwoordelijk is voor de taxatie van het onroerend goed. Er moet worden opgemerkt dat, tenzij anders overeengekomen, alleen de ontvanger van de factuur het taxatierapport ontvangt en er eigenaar van is.

Hoewel dit ten zeerste wordt aanbevolen (zodat we zoveel mogelijk informatie over het pand kunnen verzamelen), is het niet nodig dat de opdrachtgever van de taxatie aanwezig is. Het is echter wel noodzakelijk dat we toegang hebben tot het hele gebouw.

De landmeter gaat rechtstreeks naar de plaats van het onderzoek en bezoekt de lokalen. Hij observeert, raadpleegt de vooraf gevraagde documenten en verzamelt zoveel mogelijk informatie die nuttig is voor het uitvoeren van de opdracht. Na raadpleging van de documentatie (vergelijkingspunt, stedenbouwkundige situatie, sectorplan, enz.) stelt de landmeter het volledige onderzoeksrapport op, dat u per e-mail wordt toegestuurd na validering van een voorlopig rapport dat u vooraf is toegestuurd.

Il est essentiel de pouvoir entrer dans le bâtiment pour une expertise classique (full expertise) afin de pouvoir procéder aux constations d’usage. S’il est impossible de nous rendre dans le bâtiment pour diverses raisons, nous pourrons réaliser une expertise ‘drive-by’ ou ‘Desktop’. Des plans et autres documents utiles seront nécessaires afin d’obtenir une expertise plus précise du bâtiment. L’usage d’une expertise de ce genre devra être réalisée avec toutes les réserves d’usage.

De inspecteur moet het hele gebouw bezoeken. Als echter om de een of andere reden een deel van het gebouw ontoegankelijk is, zal de expert het hele gebouw bezoeken met uitzondering van het ontoegankelijke deel of de ontoegankelijke delen. Er zal een speciale notitie worden toegevoegd aan het dossier met vermelding van het deel dat niet werd geobserveerd, de reden voor de ontoegankelijkheid en eventuele voorbehouden.

Het onderzoek duurt gemiddeld 45 minuten. Voor sommige gebouwen duurt het echter niet meer dan 15 tot 20 minuten om ze te bezoeken en op te meten. Aan de andere kant is voor sommige grotere of speciale gebouwen het dubbele aan tijd nodig. Dit hangt af van de grootte van het gebouw en de complexiteit van de lay-out. We proberen hier rekening mee te houden bij het maken van afspraken.

Nee. Het is niet mogelijk om direct een betrouwbare schatting te geven. We moeten alle verzamelde gegevens coderen voordat we verder gaan met berekeningen op basis van verschillende methoden (vergelijking, kapitalisatie, afgeschreven vervangingswaarde, enz.) De expert zal geen beslissing nemen op de dag van de taxatie. We vragen je om geduld te hebben. Je krijgt de resultaten zo snel mogelijk.

Nadat u telefonisch een afspraak hebt gemaakt, ontvangt u een bevestigingsmail om u erop te wijzen dat het belangrijk is dat wij de relevante documenten voor uw project (aankoop, aflossing van de lening, nieuwbouw, enz.) kunnen raadplegen. Hier volgt een volledige lijst: EIGENDOM/ WETGEVING: - de eigendomsakte of het certificaat van eigendom; - als het pand deel uitmaakt van een mede-eigendom, de notulen van de laatste 3 algemene vergaderingen; CADASTRE/URBANISME: - uittreksel van de kadastrale matrix; - uittreksel van de kadastrale kaart; - een eventueel stedenbouwkundig attest (CU1 of 2); - andere vergunningen (bouwvergunning, gereglementeerde activiteiten, enz.); CONSTRUCTIE: - plannen of schetsen van het gebouw; - stedenbouwkundige of bouwvergunning(en); - verklaring van voltooiing en gelijkvormigheidsattest; - eventuele geschillen; - bestek; - energieprestatiecertificaat voor de verschillende eenheden waaruit het gebouw bestaat; - attest(en) voor de elektrische installatie(s); - attest(en) voor de gasinstallatie(s) van het gebouw; - dossier van latere werken (DIU); HUURSITUATIE: - huurstatus van het gebouw (lijst van ontvangen huurgelden); - eventuele huurovereenkomsten; - eventuele onderhuurovereenkomsten; - details van eventuele huurgeschillen; WERKZAAMHEDEN: - indien werkzaamheden gepland zijn, een lijst van de werkzaamheden en/of ramingen in de vorm van een gedetailleerd werkschema, waarbij een onderverdeling wordt gemaakt tussen de werkzaamheden die door de handel worden uitgevoerd en de werkzaamheden die door uzelf worden uitgevoerd (in termen van eigen arbeid); MILIEU: - technische documentatie en/of informatie met betrekking tot de omgeving die van invloed kan zijn op de waarde (oriëntatiestudie, karakteristiekstudie, bodemverontreiniging, enz.); OVERIG: - elk ander document dat de deskundige nodig kan hebben om zijn taxatie op nuttige wijze vast te stellen.

Stuur ons de documenten bij voorkeur per e-mail in pdf-formaat, zodat ze direct in je dossier kunnen worden geïntegreerd. Als dit niet mogelijk is, maakt de expert foto's van de relevante documenten.

Het is niet nodig om fotokopieën te maken. Het bespaart echter wel tijd. Als er geen kopieën zijn, zal de expert die het bezoek uitvoert foto's maken van alle relevante documenten die je hebt voorbereid.

Over het algemeen duurt het maximaal 1 week vanaf het moment van het bezoek ter plaatse als de aanvraag is betaald en we niet wachten op de documenten die nodig zijn om de aanvraag af te ronden. Anders duurt het 1 week vanaf ontvangst van de betaling of de benodigde documenten.

Het voorlopige rapport is een vereenvoudigde versie van de beoordeling, een pdf-document met gegevens die moeten worden gevalideerd. Het bestaat meestal uit 2 tot 3 pagina's, in tegenstelling tot het volledige rapport, dat ongeveer vijftig pagina's bevat. Het stelt ons in staat om de juistheid van de verstrekte informatie te controleren (kadastrale aanduiding, lijst en kosten van de werken, stedenbouwkundige status, enz.)

In dit stadium van de beoordeling beschikken we over alle documenten die we nodig hebben om de zaak af te ronden. Het eindrapport van onze kant is dan ook klaar om naar je opgestuurd te worden. We vragen je om het hele document door te lezen en de juistheid van de gegevens te controleren. Als je geen bezwaren of opmerkingen hebt, kun je ons een bevestigingse-mail sturen zodat we je het volledige expertiserapport kunnen toesturen.

Over het algemeen ontvangt uw makelaar het voorlopige rapport. De informatie in het voorlopige rapport is informatie die wij al met u hebben gecontroleerd op de dag van het bezoek of op basis van de documenten die naar ons zijn opgestuurd. Aangezien het de rol van uw makelaar/bank is om uw kredietaanvraag in te dienen, is het essentieel dat hij/zij controleert of de informatie in het deskundigenrapport overeenkomt met de informatie in het dossier dat hij/zij voor uw project heeft samengesteld. Als je geen makelaar hebt, wordt dit voorlopige rapport naar jou gestuurd en is het aan jou om het te valideren.

Zodra we je bevestiging van het voorlopige rapport hebben ontvangen, sturen we je binnen 24 werkuren het volledige expertiserapport.

Volgens het consumentenrecht heeft de persoon die de rekening betaalt het recht om het rapport van de expert te ontvangen. Het taxatierapport wordt daarom naar jou gestuurd, met een kopie naar je makelaar. Als de factuur is betaald door je makelaar/bankier, ontvangt alleen hij het document.

In het taxatierapport vind je een volledige beschrijving van het pand, gebaseerd op de rapporten, documenten en IT-tools die zijn geraadpleegd. Je vindt 3 waarden: marktwaarde, gedwongen verkoopwaarde en vervangingswaarde. Op verzoek krijg je ook een huurwaarde. Je krijgt ook de methoden die zijn gebruikt om deze waarden vast te stellen, samen met eventuele opmerkingen.

Het taxatierapport wordt verstuurd naar de persoon die de factuur heeft betaald en naar zijn tussenpersoon. In het geval van sommige banken zijn we contractueel verplicht om het rapport ook naar hen door te sturen. Bij andere banken sturen de tussenpersonen het rapport door naar het hoofdkantoor.

Op uw verzoek kunnen foto's via wetransfer naar u worden verzonden vanwege de grote bestandsgrootte.

Le rapport d’expertise est valable dans toutes les banques pour lesquelles nous sommes agréés. Vous retrouverez l’ensemble de ces banques sur notre site internet www.chatelainxpert.be

In eerste instantie sturen we je een uitnodiging tot betaling. Als het bedrag is betaald, genereren we een factuur die u per e-mail of per post wordt toegestuurd, tegelijk met het deskundigenrapport.

Als jij de persoon bent die de factuur heeft behandeld en je hebt geen e-mailadres, dan wordt het deskundigenrapport automatisch per post naar je toegestuurd. Als je wel een e-mailadres hebt, wordt het rapport alleen per e-mail naar je toegestuurd.