Expertise

Geïnformeerde beslissingen dankzij onze vastgoedexpertise

Sinds 1995 voert ChatelainXpert vastgoedtaxaties uit van residentieel, commercieel, logistiek en kantoorvastgoed in heel België.

Ben jij een professional? Wij werken voor meer dan twintig financiële organisaties (banken, verzekeringsmaatschappijen en kredietinstellingen), voor de belastingautoriteiten (voorlopige en controlerapporten) en voor professionals op het gebied van cijfers (registeraccountants, accountants, fiscalisten en notarissen).

Bent u een bedrijf of een particulier? De vastgoedmarkt is voortdurend in beweging. Daarom kan ons multidisciplinair team van vastgoeddeskundigen u begeleiden bij het nemen van intelligente en nauwkeurige beslissingen over de waarde, de mogelijkheden en de specifieke kenmerken van een onroerend goed (aankoop, verkoop, taxatie, scheiding, erfenis, enz.).

Onze expertise voldoet aan de RICS- en EVS-vereisten

Heb je een taxatie nodig voor een professionele of particuliere woning?

Sinds 1995 heeft ChatelainXpert zich gevestigd als de specialist in vastgoedtaxaties in België, voor residentieel, commercieel, industrieel en kantoorvastgoed. Wij zijn de uitgelezen partner van meer dan twintig financiële instellingen, de fiscus en professionals uit de financiële sector.

Vastgoed evolueert voortdurend. Ons team van veelzijdige experts kan u helpen weloverwogen beslissingen te nemen over de waarde, mogelijkheden en bijzonderheden van eender welk vastgoed, of u nu koopt, verkoopt, activa waardeert of te maken krijgt met erfeniskwesties.

Al onze taxaties voldoen aan de RICS- en TeGOVA-normen.

Hebt u vragen? Hebt u onze diensten nodig? Vul ons "taxatie-aanvraagformulier" in en we nemen binnen 24 werkuren contact met je op.

Juridische expertise

Forensische taxatie van onroerend goed speelt een cruciale rol in onroerend goed-gerelateerde geschillen en juridische procedures. Gespecialiseerde forensische experts leveren nauwkeurige taxaties, technische analyses en gedetailleerde rapporten ter ondersteuning van gerechtelijke beslissingen.

Bancaire expertise

De taxatie van onroerend goed door een bank is essentieel bij het verkrijgen van een hypothecaire lening.

De experts beoordelen de waarde van het onroerend goed, de geschiktheid ervan voor het gevraagde leenbedrag en analyseren de risico's van de investering. Hun beoordeling stelt de banken in staat om weloverwogen beslissingen over leningen te nemen, zodat de belangen van zowel leners als kredietverstrekkers worden beschermd.

Het is belangrijk om op te merken dat niet alle banken in België in alle regio's actief zijn, wat betekent dat je op zoek moet gaan naar banken die aanwezig zijn in de specifieke regio waar de aankoop van het onroerend goed wordt overwogen.

voorlopige expertise

Voordat een huis te koop wordt gezet, is een voorafgaande taxatie essentieel.

De experts beoordelen de marktwaarde en analyseren de kenmerken en de omgeving van het pand. Ze geven aanbevelingen om de waarde te maximaliseren, zodat verkopers een eerlijke prijs kunnen vaststellen en kopers een weloverwogen beslissing kunnen nemen.

ChatelainXpert: Vertrouw op vastgoedexpertise om je gemoedsrust en het succes van je transacties te garanderen.

Ontvangst verzoek 1
Afspraken binnen 24 werkuren 2
Bezoek ter plaatse 3
Opstellen en verzenden van het tussentijds verslag 4
Mogelijke wijzigingen of amendementen 5
Verslag transmissie 6

Geïnteresseerd in onze diensten?

Vraag ons om een vrijblijvende offerte

Contacteer ons

Eén bestand, een veelheid aan mogelijkheden

Onze vastgoedtaxaties zijn erkend door een twintigtal financiële instellingen (banken, kredietinstellingen, verzekeringsmaatschappijen, enz.) en voldoen aan de vereisten van de belangrijkste Belgische spelers. Eén aanvraag, verschillende stappen. Neem contact op met degene die aan uw behoeften voldoet.

Expertise in Vastgoedwaardering
Projectie EPC
CertiBeau
Plaatsbeschrijving
Verhuurvergunning

Après avoir constitué votre dossier reprenant l’ensemble de vos coordonnées personnelles, un RV vous sera proposé. La date ainsi que l’heure précise vous seront confirmées par mail directement.

Les rapports d’expertise sont généralement à charge de la personne qui introduit une demande de crédit à la banque. Certaines banques ou courtiers peuvent cependant en charge le montant des honoraires. Il sera clairement spécifié par écrit qui prend en charge l’expertise immobilière, afin d’éviter tout malentendu. Il est à savoir que, sauf arrangement contraire, seule le destinataire de la facture recevra le rapport d’expertise et en sera propriétaire.

Même si cela est fortement conseillé (afin de pouvoir récolter un maximum d’informations sur le bien), il n’est cependant pas nécessaire que la personne qui a commandé l’expertise soit présente. Par contre, il est impératif que nous puissions avoir accès au bâtiment dans son entièreté.

L’expert se rend directement au lieu de l’expertise et procède à la visite des lieux. Il procède à ses constations, consulte les documents demandés préalablement et récolté le maximum d’informations utiles à la réalisation de la mission. Après avoir consulté sa documentation (point de comparaison, situation urbanistique, plan de secteur…), l’expert rédige le rapport d’expertise complet qui vous sera transmis par mail après validation d’un rapport provisoire envoyé préalablement.

Il est essentiel de pouvoir entrer dans le bâtiment pour une expertise classique (full expertise) afin de pouvoir procéder aux constations d’usage. S’il est impossible de nous rendre dans le bâtiment pour diverses raisons, nous pourrons réaliser une expertise ‘drive-by’ ou ‘Desktop’. Des plans et autres documents utiles seront nécessaires afin d’obtenir une expertise plus précise du bâtiment. L’usage d’une expertise de ce genre devra être réalisée avec toutes les réserves d’usage.